IKT-ak ikasgelan lantzen eta... zerbait gehiago from Ana Basterra
Prestaketa:
Zintzilikan taldea “IKT-ekin jolastuz” gaia landuko
dugu. Honekin azaldu nahi dugu IKT-ak
ez direla soilik eskoletan ezarri
diren aparailu teknologikoak, ez dira ikasleek jolasteko tresnak, hauek
era aberatsago batean irakasteko era baizik. Pausu bat aurrera eman
behar dugu hauen
erabileran eta horregatik diapositiba aurkezpen honekin hastea erabaki
dugu.
Aurkezpenean ikusten denez IKT-ak erabili behar
ditugu ikasketa esanguratsua bultzatzeko. Beraz ekin diezaiogun aldaketari!!
Oso garbi utzi nahi ditugun ideiak honako hauek dira:
- Oso garbi izan behar dugu zein den gure helburua
- Teknologiarekin loturiko helburuak ez ezik, gainontzeko helburu asko lortzeko ere oso lagungarriak izan daitezke IKTak
- Tresna hauek ez dira ikasle “helduekin” erabiltzeko soilik, maila guztietan erabili daitezke helburuak lortzen laguntzeko
Funtsean, hauek ziren transmititu
nahi izan ditugu hiru ideia nagusiak. Orain, ideia horiek argumentatzen
ahaleginduko gara.
Lehenengo ideiaren oinarria oso
logikoa irudituko ahal zaizuen arren, ez da kasualitatea hortxe agertzea, izan
ere, oso ohikoa baita hezkuntzaren munduan ahaztea gure xedea zein den: ikaskuntza-irakaskuntza
prozesua. Hau da, IKTak erabili erabiltzeagatik edo irakasleon
“luzimendurako” ez du ezer berezirik eskaintzen, norberaren egoa asetzea ez
bada. Beti lotu beharko dugu IKTen erabilera helburu jakin bati edo batzuei.
Bigarren ideiarekin burutik kendu
nahi dizuegun oso hedatuta dagoen pentsamendu bat: IKTak lantzerakoan, IKTen
erabileran trebatzea dela helbururik garrantzitsuena. Guk baieztapen hori
egiten dutenei gure ikastolako ikasleekin lortzen ari garena erakusten diet:
elkarlanean aurrera eramaten ditugun proiektuak, ikasleen iritziak, gizartean
eragiteko bultzatzen ditugun jarduerak … Oso garbi daukat Curriculumak
proposatzen dituen konpetentzia guztietan eragin dezaketela oso modu
eraginkorrean.
Bukatzeko, beste aurreiritzi
batekin amaitu nahi dugu. Batetik irakasle “teknikoen” esku utzi behar dela
lanketa hori eta, bestetik, ikasle helduekin bakarrik egin daitezkeela
horrelako gauzak. Lehenengoaren ezeztapena oso erraz daukagu, gu baikara
adibiderik garbiena. Bigarrena, oso zaila egiten zaigu, baina, zorionez, geroz
eta adibide gehiago topa daitezke horri aurre egiteko, geroz eta irakasle
gehiago dira Haur hezkuntza eta Lehen Hezkuntzako ikasleekin horrelako
esperientziak aurrera eramaten saiatzen direnak.
Baina hiru ideia sinple hauek ez
ziren aipatu gabe gelditu zirenak, baizik eta hiru ideia hauek abiapuntutzat
hartuta, irakasleok azaldu behar dugun jarrera edo jokabidea:
- Ikerketa: ikasteko bide asko dago sarean eta ezinbestekoa dugu bide hori urratzea.
- Irudimena: arazoak ditugunean, irudimena izan daiteke irtenbide bat bilatzeko tresnarik eraginkorrena. Ohiko tresnei ezohiko erabilera ematen pentsatu.
- Programazioa: gure eguneroko jardunean IKTak txertatu ahal izateko, aldez aurretik planifikatu eta prestatu beharko ditugu gure jarduerak.
- Jarraipena: proiektu berriak aurrera eramatean, askotan ez dakigu nola joango diren edo nola bukatuko diren. Horregatik, jarraipen estua eskatzen dute.
Zein ikasgaitan erabili daitezke IKT-ak?Eta zertarako?
Hau da guztiok
buruan daukagun zalantza. IKT-ak eskoletan izan ostean, zer egin dezakegu
hauekin? Bada, beste blogetatik hartutako idein ondorioz hauek izan dira
hartutako ideiak:
Ingurunearen ezaguera:
- Mapa kontzeptualak egiteko; landutako kontzeptuak antolatu eta erlazionatzeko.
- Mapa zerbitzuak: google earth, google maps... programak erabili daiteke. Haurrei gertaera geologikoak erakutsi ahal izateko,lurralde zein herrialdeak mapetan kokatzeko.
Matematika:
- Joko interaktiboak: Gelan landutako edukiak modu dinamiko batean finkatzeko.
- Azalera eta perimetroa kalkulatzeko mapak.
- Ariketa desberdinak lantzerako orduan. Excel, esaterako, zenbait ariketa praktiko egiteko aukera desberdinak ematen ditu.
Euskara
- Bertsolaritza mundua ezagutu eta lantzeko honen inguruan dauden zenbait liburu.
- Ortografia lantzeko joko interaktiboak.
Ingelesa
- Joko interaktiboak: hiztegia eta sintaxia lantzeko.
- Entzumena eta idazmena lantzeko bideoak eta pelikulak
- Beste herrialdeetako pertsonekin hizkuntza erabili, landu eta bideo konferentziak egiteko SKYPE programa.
Soinketa
- Kirol ezezagun bati buruzko bideoak ikusteko.
- Bideo grabagailua edo kamera, gelan lantzen diren ariketa zein dantza mota desberdinak lantzeko.
Musika
- Entzumena lantzeko cd-ak, kaseteak erabili.
- Abesti desberdinak lantzeko, asmatzeko eta notak ikasteko joko interaktiboak.
- Bideo grabagailua: jotzen ditugun instrumentuen soinua grabatzeko.
Hizkuntza
Plastika
- Arbel digital elkarreragilea: marrazketa lantzeko eta kontzeptu berriak transmititzeko.
- Museoak ikusteko programa desberdinak.
- PHOTOSHOP : irudien moldaketa.
Ikusten denez erabilera
mordoak diztuzte IKT-ak ikastetxeetan eta Lehen Hezkuntzan zehatzagoak izanda, baina nola erabili dezakegu teknologi
berri hauek haur txikiekin, hots, Haur
Hezkuntzan?
Storybird
aplikazioaren bidez ipuin laburrak eta oso ikusgarriak egin daitezke. Dibertigarria
izateaz gain, ikasleen sormena garatzeko tresna baliagarria da.
ZERTARAKO IKTak?
IKT-ak metodologia eta hezkuntzaren aldaketa
bultzatzeko eginak dira. Era honetan, hobetu egingo dira ikastetxeko arlo
pedagogikoak, administratiboak, informatikoak eta komunikaziozkoak.
Kontuan izan behar dugu IKT-ak ez daudela
informatika erakusteko, baizik eta hizkuntza, matematika, natur zientziak …
ikasteko eta IKTekin loturiko zenbait
konpetentzia lantzeko.
IKT-en helburu honako hauek dira: ikasleak
motibatuagoak eta aktiboagoak egotea, diziplinartekotasun ahalbideratzea,
komunikazioa talde lanean bultzatu, gizartearen ezaugarrietara hobeto
moldatzea, eten digitala ekiditzea etab.
Ikusten dugunez IKTak aukera pilo bat eskaintzen
dizkigu haurrak hesitzeko, eskura aukera mordoak dauzkagu, baina hauek era
egoki batean erabiltzen jakin behar dugu.
Bideoan ikusi dugunez irakasleak teknologia
berriak erabili arren, erabilitako metodologia berbera da, beraz, ez da inolako
aurrerapenik ematen ikastetxearen metodologian. Honekin ikusten da baliabideak
aldaketa emateari laguntzen dutela, baina hauekin soilik ezin da aldaketa
gertatu. Benetan eraldatu egin behar dena irakaslearen jarrera da, hots,
klaseak emateko era. Irakaslea IKT-en abantaila guztiak ezagutu eta bereganatu
behar ditu ikasleei ahalik eta hezkuntza hoberena eman ahal izateko. Azken batean, betiko egoera berberarekin
aurkitzen gara. Irakasle ona baldin bada; eta onarekin bere lana gustuko duela,
irakasleak entzuten dituela, beraiekin enpatizatzen dena … esan nahi dut, IKT-en bidez gauzak irakasteko aukerak
handitzen dira eta era askotarik klaseak egin ahal izango ditu.
Laburbilduz, esan dezakegu, IKT-ak metodologia
berriak direla baina hauekin hezkuntzan aldaketa bat eman nahi baldin badugu irakasleen ikus puntua eta
metodologia guztiz aldatu behar dira.
PROPOSAMENAK
Informazio guzti hau bilatu, ikertu, moldatu eta zuei adierazi ondoren, guzti hau praktikan jartzen hasiko gara. Gure gaia aukeratutakoan, IKT-ei beste erabilera bat ematea edo haien bidez gauza berriak ikertu eta egin ahal izatea genuen helburu. Horregatik haiekin egiteko proposamen (jarduera)batzuk elarazi nahi genizueke, gehienbat hezkuntzan zentratuz.
TEKNOLOGIAK HEZKUNTZAN ERABILTZEKO IDEIAK
Facebook,
twitter, tuenti, whatsap eta modu honetako aplikazioak etsaiak dira
irakasleentzat. Eguneroko borroka dute irakasleek ikasleekin ikasgelan mobilak
gordetzeko behin eta berriro esanez. Eta aplikazio haiei erabilera desberdin
bat emango bagenieke?
- Facebook: Gaur egun sare sozialik famatuenetakoa da, ikasle gehienek erabiltzen dutena. Beraz, beraiek sare honekin trebatuta daudenez, Facebook-aren bidez lan dinamika desberdinak garatu ditzake irakasleak. Adibidez: Ikasle guztien talde bat sortu, bertan lanei buruzko detaileak jarri edo entregatze data. Beraiekin komunikatzeko ere oso baliagarria da.
- Blogs: Irakaslearentzako Blog-a lan tresna oso egokia izan daiteke, proiektua sortzeko, ikasleak motibatzeko, beraiek aztertzeko, idazteko eta aukera emateko beraien lanak medio erraz batez publikatzeko.
- Youtube: Sare honen bidez, kanal bat sortu dezakete irakasleek, ikasleekin batera proiektu berriak sortzeko. Gainera, honekin batera, bide kameren erabilera sustatu egiten da.
- Flickr: Programa honek ikasleei argazkiak ateratzen irakasten die eta galeria bat sortzen du. Beraien argazki kamera erabiliz lanak egin ditzakete eta ondoren programa honen bidez aurkeztu.
TEKNOLOGIA BERRIAK HAUR HEZKUNTZAN
“EL RINCÓN DEL ORDENADOR”
Rosalía Romero Tena-k
idatzitako testua.
Gaur
egun, teknologiaz inguraturiko gizarte batean bizi gara, eta umeak normaltasun
osoz bizi dira zirkunstantzia hauen pean. Modu honetan, Ikt-ekin elkarbizitzen
dira eta egunerokotasunean erabiltzen dituzte arazorik gabe. Hala ere, helduei
(gurasoei) haiengandik babesteko sentimendua sortzen zaie askotan eta beharbada
gure lana ez da haiek teknologiengandik urruntzen saiatzea, baizik eta haien
ondo erabiltzen erakustea.
Irakasleak
kontziente dira ikasleak orainaldi eta etorkizunerako prestatu behar dituztela.
Beraz, eskakizun sozial berriei erreparatzen badiegu, teknologiek duten
garrantzia ikusiko dugu.
Hemen,
IKT-ekin geletan ikasleekin (3-6 urte) egiteko jarduera desberdinak proposatzen
dira metodologia aldatuz eta irakasleei erronka berriak jarriz.
IKASTEKO TRESNA BAT: ORDENAGAILUA
Gure umeak teknologiez inguraturik bizi dira. Haien
erabilera egokia egin dezaten hezi eta
estimulatzea ikasteko bide berri batzuk zabalduko dizkie.
Ordenagailuak adibidez, esperimentatu, ikertu eta
kreatibitatea estimulatzeko tresna egokia da. Gainera, talde lana hobetu dezake
eta honekin batera sozializazioa. Hau guztia ikasgeletan aplikatu dezakegu eta
adierazteko jarduera batzuk proposatzen dira:
1.JARDUERA:
·
Identitatearekin eta autonomia pertsonalarekin erlazionatuta
dauden gaitasunak garatzea.
Helburuak:
- Keinuen arabera sentimenduak identifikatzea.
- Ikasleak aktibo sentitu eta parte hartu dezan.
- Jardueren bitartez autokonfiantza eta autoestimua
garatzea.
Ikasturte hasieran irakasleak beraien argazkiak eskatu
dizkie bere ikasleei. Irakasleak, programa baten bidez argazkiak eskaneatu,
moztu, konpondu… egin ditu. Gero plantila bat prestatu du materiala prest
edukitzeko.
Jarduera:
Plantillan ikasle guztien argazkiak
eta izenak agertzen dira. Argazki batean klik egotean ikaslearen ahotsa entzun
egiten da bere izena esanez. Ondoren beste pantaila bat agertuko da ikaslearen
argazki handiago batekin eta bi izen egongo dira, bat ondo egongo da eta bestea
gaizki, hizkiak aldatuta. Ikasleak bere izena zein den asmatu beharko du.
Ikasleak izen zuzena aukeratzen badu bere ahotsa eta txalo batzuk entzungo
dira. Jarduera bukatzerakoan hasierara joango da, ikasle guztien argazkiak
dauden pantailara.
2.JARDUERA:
·
Hizkuntza eta komunikazioarekin erlazionatutako
gaitasunak.
Helburuak:
-
Ipuinak
hobeto ezagutzea.
-
Ipuinak
entzun, ulertu eta haiekin lan egitea.
-
Testu
laburrak irudiekin erlazionatzea.
Prestakuntza:
Haurrek programa
multimedia bat erabiliko dute beraien ipuin propioa sortzeko baserriaren
gaiaren inguruan. Aldez aurretik, irakasleak azalpenak eman dizkie programaren
inguruan eta denbora librea eman die beraiek bakarrik ikertu dezaten.
Jarduera:
Irakasleak ipuinaren
portada sortuko du. Ikasleek beraien izenak jarri beharko dituzte eta hurrengo
pantailara pasatu. Bertan ortu baten pasaiak aukeratu beharko dituzte eta
beraien nahi dituzten pertsonaia eta elementuak. Honekin. ortu batean nolako elementuak dauden
gogoratzen joango dira. Ipuina amaitutakoan inprimatu.
3. JARDUERA:
·
Letra soinuarekin identifikatu.
Ordenagailuak
gauza asko erakutsi ditzakeela aztertu egin dugu eta gainera, irakasleek
hainbat alditan azaldu behar dituen kontzeptuak, ordenagailuak aurkezten dituen
baliabideen bitartez behin eta berriz errepikatuz eta saiatuz errazago
barneratzen dituzte kontzeptu horiek. Honetarako, letra soinuen bidez
identifikatzeko ariketa bat proposatzen dugu. Plataforma bat da non alfabetoa
agertzen den eta ikasleek nahi duten letrari klik eginez soinua entzungo dute.
Horrela soinua soilik entzunez zein letrari dagokion ere asmatu beharko dute.
No hay comentarios:
Publicar un comentario